Doe de Zonnegroet voor energie en balans

De Zonnegroet: zelfs je naam is mooi!
Dit is één van de bekendste yoga oefeningen die er bestaan. Het geeft energie en brengt een goede balans op fysiek, energetisch, emotioneel en spiritueel niveau. Alle spieren, gewrichten, organen en het zenuwstelsel worden gestimuleerd. Het versterkt  je organen en biedt tegelijkertijd ontspanning. Dit is de ideale oefening om je bewustzijn te vergroten en een goede gezondheid en welzijn te bevorderen.

 Je kunt de oefeningen doen voor de Zonnegroet wanneer het jou het beste uitkomt. Ik plan er zelf elke ochtend 10 minuten voor in. Door de oefeningen word ik goed wakker en voel ik de energie stromen: helemaal klaar voor de dag dus!

Doe nu zelf ook mee!
Zie onderstaand plaatje als een klok. Je begint op 12 uur en maakt het rondje tot je weer bij 12 uur bent. Zorg dat je bij elke stap langzaam en diep in- en uitademt.zonnegroet

  1. Sta in de richting van de opkomende zon en zet beide voeten naast elkaar. Leg je handpalmen tegen elkaar bij je hart. Adem uit.
  2. Adem in, strek je armen naar boven en buig langzaam naar achteren.
  3. Adem langzaam uit en buig naar voren. Je handen breng je naar de grond, naast je voeten. Zorg ervoor dat je handen op de grond staan, buig indien nodig je benen.
  4. Adem in en breng je rechtervoet zo ver mogelijk naar achteren. Houd je handen op de grond en zorg dat de linkervoet tussen de handen blijft staan.
  5. Adem uit en breng nu je linkervoet naar achteren, vorm met je lichaam een plank en kijk naar de vooruit.
  6. Adem in en zak door je ellebogen met je neus op de grond.
  7. Adem nog meer in en kom alleen met je bovenlichaam omhoog. Je heupen liggen op de grond. Let erop dat je je rug niet teveel belast.
  8. Adem uit, richt je billen de lucht in en strek je armen en benen tot een driehoek. Je hoofd komt in één lijn met je bovenlichaam.
  9. Adem in, stap naar voren met je rechterbeen en zet deze tussen je armen. Kijk voor je uit.
  10. Adem uit en breng je linkerbeen nu naast je rechterbeen. Je armen houdt je op de grond en breng je buik in de richting van de bovenbenen (je staat dus gebukt).
  11. Adem in en kom rustig omhoog met je bovenlichaam, zorg dat je je rug wervel voor wervel recht zet. Strek je armen boven je hoofd met je handen tegen elkaar. Buig je rug lichtjes naar achteren.
  12. Adem uit en kom weer naar voren met je rug. Neem de beginpositie weer aan (1).

Na deze ronde volg je de stappen nogmaals maar pas je stap 5 en 9 aan. Je doet hier de oefening met je linkerbeen en -voet ipv je rechter.

Even afhankelijk van je fysieke gesteldheid kun je beginnen met 3 hele rondes (= beide kanten) per dag. Je kunt dit uitbreiden naar het aantal dat jij prettig vindt. Luister goed naar je lichaam! Yoga hoort geen pijn te doen, wel zul je merken dat je spieren op spanning komen. Manoeuvreer jezelf nooit in een positie die niet prettig voelt.  Blijf de focus houden op de ademhaling, dit is erg belangrijk bij de uitvoering van de houdingen. Zorg voor een lage ademhaling.

Veel yoga plezier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s