Eén jaar paleo: de veranderingen

Onze genen lijken genetisch veel op de oermens van vroeger. De oermens bracht zijn dagen jagend door, constant op zoek naar voedsel om te overleven. We aten wat de natuur ons te bieden had. Jaren later begon de mens vee te houden en voedsel te verbouwen en werd ons voedingspatroon uitgebreid met oa. granen en peulvruchten.
Wij leven duidelijk in een hele andere tijd. We zijn minder lichamelijk actief, kennen een grotere welvaart en dus ook een ander eetgedrag. Jagen? Doen we ’s avonds van het werk naar huis, even snel langs de supermarkt om nog eten te kopen. Waar heb je zin in? Iets wat snel klaar is natuurlijk.paleoUit onderzoek blijkt dat ons lichaam sinds de oertijd maar weinig is veranderd. Onze spijsvertering werkt nog altijd op dezelfde manier als toen. Het probleem is echter dat onze voeding verre van lijkt op wat er in de oertijd gegeten werd. Het meerendeel van wat er in de supermarkt ligt is het compleet tegenovergestelde van het natuurlijke voedsel dat wij zo’n 100.000 jaar geleden aten. Ik ben er van overtuigd dat de veranderingen in onze leefstijl kunnen leiden tot diverse klachten en ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes, vermoeidheid etc.

Oervoeding
Vorig jaar april. Ik was inmiddels overtuigd van de slechte invloed van fabrieksvoedsel en was voor mezelf op zoek naar een soort voedingsgeloof om me aan vast te houden. Ik at al grotendeels e-nummer-vrij maar zocht nog een leidraad, een dieet dat me feitelijk kon aantonen dat ik hiermee goed bezig was. Dat vond ik in het paleo dieet. Ik ben er meer over gaan lezen, mijn interesse was meteen gewekt en besloot de proef op de som te nemen. Na mijn jaarlijkse sapkuur (zie hier mijn blog over de Citroensapkuur) heb ik mijn voedingspatroon drastisch omgegooid.

Mijn voeding bestond vanaf dat moment uit:

  • groenten en fruit
  • noten en zaden
  • eieren
  • vlees, vis, schaal- en schelpdieren

En wat heb ik per direct geschrapt?

  • suikers; zoetigheden zoals snoep, koek, ijs en frisdranken
  • zuivelproducten; melk, yoghurt, kwark, vla en pudding
  • granen; brood, crackers, koek, pasta en pizza
  • kunstmatige toevoegingen; zoetstoffen, conserveermiddelen, geur-, kleur- en smaakstoffen

Binnen de oervoeding heb je strenge en minder strenge varianten. Zo wordt bijvoorbeeld het gebruik van nachtschadeplanten (als tomaat, paprika, aubergine) afgeraden. Daarnaast is het ook van belang dat je niet teveel peulvruchten en bv. mais tot je neemt. Hoofdreden van het volgen van paleo voor mij is dat ik meer groenten binnenkrijg, iets waar mijn lijf overduidelijk erg tevreden mee is. Zolang mijn lijf daarom goed reageert op deze groenten is er voor mij geen reden om ze van mijn bordje te schrappen. Ik hou daarnaast de stelregel 80/20 aan, wat betekent dat 80% van alle voeding die ik binnenkrijg voldoet aan oervoeding. De overige 20% ben ik minder streng voor mezelf, je moet wel realistisch en leuk blijven natuurlijk. 😉

voedselpiramideAanpassing levensstijl
De grootste aanpassing voor mij bestond uit het niet meer eten van brood, granen en yoghurt. ’s Ochtends at ik vaak yoghurt met muesli, ’s middags brood en ’s avonds aardappelen, pasta of rijst. Voor mij was dit echt een grote omschakeling want mijn creativiteit voor het bedenken van een gerecht begon bij de (door mij bedachte) basis: aardappelen, pasta of rijst. Ik moest dus anders gaan denken en groenten als basis gaan nemen voor elke maaltijd. Mijn yoghurt met muesli werd in eerste instantie vervangen door groentesapjes, de boterhammen tijdens de lunch door salades en soepen en ’s avonds at ik juist meer groenten samen met een stukje vis of vlees. Vooral met het avondeten had ik het lastig. Ik had het gevoel dat wat er op mijn bord lag niet genoeg zou vullen in mijn maag. Dit bleek al snel tussen mijn oren te zitten. Het vulde juist wel, ik moest alleen leren vertrouwen op mijn gevoel van verzadiging in plaats van op mijn ogen.

De veranderingen
De eerste weken vlogen de kilo’s eraf. Ik geloof dat ik zo’n 8 kilo ben kwijtgeraakt in 6 weken. Dat was natuurlijk mooi meegenomen! Ik merkte dat mijn spijsvertering beter begon te werken: mijn toiletbezoek ging omhoog naar 2x per dag (ik kan de klok erop gelijk zetten 🙂 ) en ik had geen last meer van diarree of verstoppingen. Mijn huiduitslag werd minder en verdween zelfs na verloop van tijd. Voor het eerst sinds jaren had ik afgelopen zomer geen last van die irritante zonneallergie! Normaal gesproken werd mijn huid zo rood als een kreeft bij slechts een paar stralen zonlicht. Dit jaar werd mijn huid niet rood maar bruin! Ik heb ook vrijwel geen last meer van migraine en heb ik geen klachten meer rondom mijn menstruatie. Tot slot ben ik na zo’n 20 (!) jaar eindelijk van mijn labello-verslaving af!

eat cleanEén jaar later
Alle begin is moeilijk en zo vond ik de omschakeling naar een ander voedingspatroon alles behalve makkelijk. Ik heb moeten leren om meer groenten te eten. De gedachte dat het goed was voor mijn lichaam hielp mij om de groenten lekker te gaan vinden. Wat mij nogsteeds verbaast is dat ik bovenstaande klachten altijd als vanzelfsprekend heb genomen. Ik dacht dat het bij mij hoorde, ik ben niet perfect en mijn lichaam ook niet. Je hebt altijd wel ergens last van… toch? Ik was niet in de veronderstelling dat deze klachten ook maar iets met eten te maken hadden. Nu -terwijl ik vrijwel nergens meer last van heb- zie ik in dat dit allemaal tekenen waren van overbelasting van mijn lichaam. Spring ik eens flink uit de ban, dan word ik hierop vrijwel meteen afgerekend. Buikpijn, hoofdpijn, allergische reacties, een verstoorde stoelgang etc. Absoluut niet de moeite waard! En dus blijf ik lekker paleo-en! Voor een happy body en een happy me! 😀

 

 

 

 

10 thoughts on “Eén jaar paleo: de veranderingen

  1. Zo’n omschakeling lijkt me inderdaad moeilijk, maar dan zie je maar dat de aanhouder wint :). Het moet een gewoonte worden (laatst las ik een artikel waarin staat dat het gemiddeld 66 dagen duurt voordat gedrag een gewoonte wordt). Ik zou het erg moeilijk vinden om mijn toetjes en pasta op te geven! Ohja, en chocola.

  2. Super om te lezen en we hopen dat het anderen ook inspireert om gezonder te gaan leven. Misschien niet gelijk zo drastisch, maar elke stap is er 1.

  3. Mooi inspirerend stuk! Hoe letterlijk neem je het “niet meer eten van brood, granen en yoghurt“? Betekend dat echt niks meer of enkel voor bijvoorbeeld 1 dag in de week?! Groetjes

  4. al het begin is moeilijk maar ook ik zweer bij paleo.de jaarlijks “blaadjes van de bomen depressie”verdween als sneeuw voor de zon.ik voel me fit en gezond.bij deze leefstijl heb ik na me zwangerschap ook het sporten weer herondekt.hiermee voel ik nog meer energie en sta ik stralend in me leven.achteraf had ik dit al veel eerder moeten doen.:)

Geef een reactie

