Hoe voeding mijn maag- en darmklachten verhielp (door Marjolijn Tingen)

Het afgelopen jaar hebben jullie geregeld kunnen lezen over mijn verandering van leefstijl. Door bewuster om te gaan met voeding is mijn lichaam beter in balans. Klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Net als ik heeft iedereen een bepaalde ervaring of overtuiging als het om voeding gaat. Dit jaar wil ik ook jou de kans geven om je verhaal te vertellen. Interesse? Laat het me weten!

Vorige maand hebben jullie het verhaal van Ilona kunnen lezen en waarom zij vegetarisch eet. Deze maand is Marjolijn aan bod. Zij had jarenlang last van maag en darmen en zag door het aanpassen van haar voedingspatroon een flinke verbetering.

 

marjolijn“Je hebt stress en dat werkt op je lijf”
Mijn maag en darmklachten begonnen toen ik net 16 jaar was geworden, ik werd na het warme eten misselijk en had enorm last van lucht. Midden in de nacht werd ik wel eens wakker omdat ik of onwijs diarree had of bijna moest spugen… Ik lag dan uren wakker in bed. Helaas bleef het niet alleen bij de avond en nacht maar al snel kreeg ik de klachten ook met het ontbijt en middageten, zelfs na het eten van een peer kon ik al op mijn kop staan van de buikpijn en had ik heel vaak diarree. Omdat ik deze klachten erg vervelend vond en ik er ook behoorlijk door afviel ben ik een aantal keren naar de huisarts geweest, de eerste keer werd ik naar huis gezonden met een “Je hebt stress en dat werkt op je lijf” verhaal. De tweede keer had ik dus blijkbaar een spastische darm/prikkelbare darm.

De keus: opereren of voeding aanpassen
Maar toen de klachten maar niet over gingen ben ik nog een keer naar de huisarts geweest en kreeg toen een doorverwijzing… Nou 100 ziekenhuisbezoeken, onderzoeken verder nog steeds geen duidelijkheid!! Dan maar doorverwijzen naar Enschede, hier hebben ze me van top tot teen doorgelicht en een week de meest vervelende onderzoeken onder laten gaan… Maar! Er was resultaat, niet alleen een prikkelbare darm en maag maar ook een vernauwde aorta en dan juist het deel dat mijn maag en darmen van bloed moet voorzien. Een operatie kon een optie zijn maar ze konden me niet beloven of het helpt, letten op je voeding is in ieder geval een must… Dus dan maar letten op mijn voeding. Uiteraard ben je als (toen 19 jarige) niet super bewust van wat je eet en drinkt en wat wel en niet goed voor je is dus ik at veel vezels, fruit en groente en sávonds met de “pot” mee. Ik vermeed pittig en vet voedsel en kreeg gelijk straf als ik het wel at… (Straf zo noem ik mijn buikkrampen etc).

Toen ik net ging samenwonen was ik ook niet echt een kei in het goed en gezond koken, en kwam dus heel wat kilo’s aan. Toen was het leuk geweest! 4 jaar geleden ben ik op mijn voeding gaan letten en gaan sporten. En ik voelde me na enkele weken al beter!
De afgelopen 2 jaar ben ik dan ook heel erg bewust met voeding bezig, ik kies vaker biologisch en haal zo nu en dan de groenten en fruit uit de biologische kas van mijn oom en tante. Ik bak koekjes en cake van amandel en kokosmeel, bak in kokosolie en gebruik veel koud geperste olijfolie… Daarnaast ben ik helemaal verliefd op het maken van (groene) smoothies! Sinds ik die heb ontdekt is er een wereld voor me open gegaan, ze zijn vol voedingsstoffen, vezels en zo gemakkelijk te maken! Ik maak er bijna elke dag 1 en heb een heel boek vol met mijn eigen smoothie recepten.

Mijn eerste sapkuur
Vorig jaar heb ik mijn eerste sapkuur geprobeerd, 2 dagen voorbereiden, 3 dagen sap en 2 dagen opbouwen. Ik voelde me echt fantastisch! Nu ben ik bezig met een detox van 21 dagen (exclusief op en afbouwfase) genaamd The Clean Cleanse. Even weer afkicken van al dat slechte eten in December (want ja ik wil zo nu en dan wel even lekker genieten) Ik merkte wel dat de voeding onwijs veel effect op mijn lijf heeft. Ontlasting was weer naar, slapen ging minder goed en mijn huid had wat probleempjes… Ben nu weer 5 dagen aan de gezonden hap en smoothies en voel me alweer stukken beter!

Ik denk dat veel mensen zich beter moesten verdiepen in voeding ten opzichte van hun kwalen, je kan zoveel genezen zonder medicatie! Ik heb die tabletjes namelijk niet meer nodig!

One thought on “Hoe voeding mijn maag- en darmklachten verhielp (door Marjolijn Tingen)

  1. Haij Guusje,

    Met dit berichtje wil ik je even laten weten dat ik je heb genomineerd voor de Liebster Award.
    Meer informatie en het artikeltje vind je op mijn blog!
    Ik zou het leuk vinden als je even langskomt!

    Keep up the good work!

    Love,

    Susanne

Geef een reactie

