Getest: ESSE Organic Skincare producten

Op de website van BeBio zag ik een aantal weken geleden een oproep staan dat er testers werden gezocht voor een aantal producten van het merk Esse Organic Skincare. Zij maken producten voor mensen die effectieve, gezonde en natuurlijke producten willen die hun huid net zo veel beschermen als het milieu. Uiteraard ben ik altijd wel in voor nieuwe dingen en dus heb ik mij enthousiast aangemeld. En met succes! Ik mocht de hand cream en lip conditioner testen. Een paar dagen later lag het pakketje al op de mat en kon ik gaan uitproberen.

esse organic skincare

Ik had nog nooit van Esse Organic Skincare gehoord. Heb er zelf dus geen ervaring mee maar ken het ook niet van anderen. En dat betekent dat ik de test objectief in ga. Ik test de handzaamheid van de verpakking en neem deze kritisch onder de loep, beoordeel op geur en kleur en uiteraard op werkzaamheid. Allereerst volgt een kleine introductie op het merk. 

Afrikaanse plantextracten
Het uitgangspunt van Esse is effectieve ethisch verantwoorde producten gemaakt van botanische ingrediënten uit het wild, die natuurlijke bescherming bieden tegen vrije-radicalen. Esse werkt met uitsluitend 100% plantaardige en pure ingrediënten zonder schadelijke toevoegingen. Voor de biologische verzorgingslijn is gebruik gemaakt van de helende krachten van Afrikaanse plantextracten. Zij geloven erin dat de huid er niet tegen bestand is om allerlei chemische ingrediënten op te smeren en dat dit op de lange termijn onder meer de huidveroudering bevorderd. Onze huid reageert beter op natuurlijke producten.

Ecocert keurmerk
De producten zijn gecertificeerd biologisch en erkend door het vooraanstaande Franse keurmerk, Ecocert. De unieke groene wetenschap achter Esse zorgt ervoor dat de producten volledig biologisch afbreekbaar zijn en 100% vrij van parabenen, petro-chemicaliën en synthetische geur-en kleurstoffen. Esse gebruikt uitsluitend plataardige ingrediënten en is fel tegen op animal testing, het merk wordt daarom erkend door Beauty Without Cruelty en is geregistreerd bij de Vegan Society. Alle producten van dit merk zijn verpakt in gerecycled donker glas om de houdbaarheid te bevorderen.

Producten
Esse bestaat uit een gevarieerde lijn van cleansers tot aan exfoliators. Voor een droge, vette of gecombineerde huid. Genoeg producten om tussen te kiezen en te combineren!

                      esse organic skincareesse organic skincare

Zoals al eerder genoemd ga ik de hand cream en de lip conditioner testen. Here we go!

HAND CREAM (60ml)

Beschrijving volgens Esse
Een handcrème die regelmatig gebruikt kan worden om de handen te voeden en beschermen. Baobab en Jojoba olie hebben een herstellende en vocht inbrengende werking. Eén keer gebruikt en je bent verkocht. Geschikt voor alle huidtypen.

Ingrediënten
Aspalathus Linearis (Rooibos) Leaf Extract*, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Sodium Stearoyl Lactylate, Glyceryl Stearate Citrate, Cetearyl Alcohol, Glycerin*, Glyceryl Stearate, Glyceryl Caprylate, Adansonia Digitata (Baobab) Oil, Kigelia Africana Fruit Extract, Xanthan Gum, Cetyl Alcohol, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Cymbopogon Martini (Palmarosa) Oil*, Sodium Phytate, Citric Acid, Pelargonium Graveolens (Rose Geranium) Oil*, Tocopherol, Eriocephalus Punctulatus (Cape Chamomile) Leaf Oil, Ascorbyl Palmitate, Cananga Odorata (Ylang Ylang) Flower Oil*, Mentha Spicata (Spearmint) Leaf Oil*, Gamma Decalactone.

* ingrediënten van biologische landbouw
99% van alle ingrediënten zijn van natuurlijke oorsprong
92% van alle ingrediënten zijn afkomstig van biologische landbouw

Mijn ervaring
De crème zit in een simpele verpakking zonder al te veel poespas. De tube bevat 60ml en is makkelijk mee te nemen in je handtas. Het product, merk, beschrijving en andere verplichte zaken worden op de tube vermeldt.

esse organic skincareZodra je de draaidop van de tube afschroeft komt de intense geur je tegemoet. Het is een mix van rooibos, kauwgom, citroen en kamille: behoorlijk heftig! Zo’n weeïg tandarts / ziekenhuisgeurtje is het. Het went wel maar ik kan nou niet zeggen dat het echt heel erg lekker ruikt. Neus dicht dus.

Je hebt maar weinig crème nodig om je handen er mee in te smeren. De bruine vloeistof is zo dun dat het bijna uit de tube druipt en dus had ik de eerste keer een te grote klodder op m’n handen en kon ik smeren tot aan m’n ellebogen. 😉

Aan de andere kant is het fijn dat de crème zo dun is want nu kun je het snel uitsmeren en trekt het snel in. Er blijft geen vettig laagje achter op je handen.

 

LIP CONDITIONER (10ml)

Beschrijving volgens Esse
Een beschermende lip conditioner die je lippen vocht insluist, terwijl het helpt de natuurlijke barrièrefunctie te herstellen. Geschikt voor alle huidtypen.

Ingrediënten
Glycerin**, Caprylic/Capric Triglyceride, Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil*, Cetearyl Alcohol, Cetearyl Glucoside, Water (Aqua), Glyceryl Stearate, Vanilla Planifolia Oil, Hydrogenated Castor Oil, Aspalathus Linearis (Rooibos) Leaf Extract*, Kigelia Africana Fruit Extract, Benzyl Alcohol, Dehydroacetic Acid, Tocopherol, Gamma Decalactone

* ingrediënten van biologische landbouw
**gemaakt van biologische ingrediënten
99% van alle ingrediënten zijn van natuurlijke oorsprong
63% van alle ingrediënten zijn afkomstig van biologische landbouw

Mijn ervaring
De conditioner zit in een tube van 10ml en kan makkelijk worden meegenomen in je handtas, etui of zelfs je broekzak. Deze vloeistof is -in tegenstelling tot de hand cream– een stuk compacter (een beetje als jelly).

Je kunt het meteen op je lippen smeren. Het voelt niet plakkerig maar je moet even flink met je lippen rond bewegen tot de conditioner overal is verspreid. Wederom is hier de weeïge geur aanwezig die me ook nu weer misselijk maakt.

esse organic skincareIk heb de conditioner de eerste dag ca. 2/3 keer gebruikt en het voelde goed. Je lippen worden er lekker zacht van. Echter, toen ik de volgende ochtend wakker werd voelde ik op mijn linkeronderlip een kloppend gevoel… Oh nee… een koortslip! Nu ik anders eet (beter en gezonder) heb ik vrijwel nooit meer last van een koortslip. Af en toe nog als ik mijn lippen niet bedek met een uv-laagje in de zon maar eigenlijk nooit vaker meer dan 1x per jaar. Vreemd dat het juist nu komt opzetten. De zon is ver te zoeken, ik heb geen verminderde weerstand en kan niets bedenken wat de herpes heeft kunnen triggeren. In ieder geval kan ik de lip conditioner nu ruim een week niet gebruiken en zal ik moeten wachten tot de koortslip over is.

Bijna twee weken later (koortslip = weg) begon ik weer met het smeren van de lip conditioner. En wat denk je? De volgende dag weer precies hetzelfde: koortslip! Ik begrijp er he-le-maal niets van. Er moet haast wel een stof in zitten die de koortslip bij mij triggert. Google kon het antwoord voor mij niet vinden dus ik blijf gissen, maar vreemd is het wel. Mijn test stopt dus hier, ik durf/kan/wil het risico op een 3e koortslip in een maand niet lopen (wil er natuurlijk wel zo charmant mogelijk bijlopen tijdens de feestdagen ;)).

 

CONCLUSIE
Waar ik mij over als eerste over verbaasd heb is het hoge aantal ingrediënten in beide producten. Zelfs al zijn deze grotendeels natuurlijk. Ik gebruik eigenlijk altijd kokosolie om mijn handen en lippen in te vetten en dat bevat slechts één ingrediënt en werkt toch ook goed. Bovendien begrijp ik niet goed waarom een product, bestaande uit natuurlijke ingrediënten, waarschuwingen bevat als “vermijd oogcontact” en “houdt buiten bereik van kinderen”. Ik krijg hierbij het gevoel dat er ergens iets niet klopt.

Pluspunten:
De hand cream trekt erg snel in en je handen voelen erna totaal niet vettig. De conditioner is wat steviger, zit in een praktische en handzame verpakking en voelt goed op je lippen.

Minpunten: 
De bruine kleur van de handcream nodigt niet echt uit. Bij de lip conditioner valt dit minder op en is de vloeistof wat transparanter. De koortslip wil ik niet wijten aan Esse en noem ik daarom ook niet als minpunt, daarvoor kan ik het niet feitelijk genoeg voor onderbouwen.

Wel vind ik de geur van de producten echt te sterk aanwezig. Dit is voor mij zeker een reden om dit product niet nogmaals te kopen. Maar geur is persoonlijk, laat je dus zeker niet afschrikken om de producten te kopen en te proberen!

Het fijn om eens kennis te maken met een voor mij nog onbekend merk en bijbehorende producten. Het zal niet ‘mijn’ merk worden maar het heeft mijn kennis weer verbreed!

Nieuwsgierig? Meer informatie vind je op de website van BeBio en Esse Organic Skincare.

 

 

Geef een reactie

