Quiche met broccoli, kip, brie en cashewnoten

Ik ben dol op quiches! Lekker op een zondagmiddag of als avondmaaltijd in het weekend. Ze zijn makkelijk vooraf klaar te maken zodat je ze als hapje op een verjaardag kunt serveren of als je niet te lang in de keuken wilt staan als je eters krijgt. En je kunt eindeloos variëren met de inhoud zodat het lekker blijft.

Vroeger maakte ik de quiche volgens de beschrijving op het pakje van Koopmans, dat ik netjes  in de supermarkt kocht. Ik hield me strikt aan de hoeveelheden en ingrediënten, bang om een niet lekkere quiche voor te schotelen. Langzaam maar zeker leerde ik te vertrouwen op mijn (kook)gevoel en eigen smaak en zo had ik al snel het pakje quichebeslag niet meer nodig. Maar die bodem bleef een groot vraagteken. Hoe ga ik er voor zorgen dat ook die e-nummer vrij en gezond is? Een paar weken geleden vond ik mijn antwoord op een Amerikaanse website, joepie! En dat deel ik natuurlijk met veel plezier met jullie… 😀 

Wat heb je nodig?

  • 250 gram amandelmeel
  • 3 eieren
  • crème fraîche (klein kuipje)
  • baking soda (kwart theelepel)
  • zeezout
  • 60ml kokosolie (gesmolten)
  • 2 stuks kipfilet
  • broccoli
  • brie
  • champignons (waren in dit geval leftovers)
  • cashewnoten (oeps… vergeten te kopen ;))

Hoe te bereiden?
Verwarm de oven voor op 180 graden. Allereerst meng je de ingrediënten voor de bodem: amandelmeel, baking soda, kokosolie en een snuf zeezout.  Meng dit tot een beslag en verdeel dit over de bodem, zorg ervoor dat je ook de randen van je springvorm bekleedt. Bak dit zo’n 10 minuten in de oven tot het een lichte kleur heeft en laat het daarna een half uurtje afkoelen.

Vervolgens ga je aan de slag met de vulling. Snijd de kip in stukjes en bak deze gaar in een koekenpan. Snijd de broccoli in kleine roosjes en kook deze kort, zo’n 5 minuten. Ook de brie snijd je in blokjes. De kip, broccoli, brie en cashewnoten verdeel je over de quichebodem. Kluts de 3 eieren en meng deze met de crème fraîche in een apart bakje. Heb je een mooi egaal mengsel dan verdeel je deze over de quiche en bak deze zo’n 45 minuten in de oven tot het een mooie kleur heeft gekregen.

Geef een reactie

