Lekkere lunchtips

Lunchtime! Na een ochtend hard werken kijk je uit naar de lunch. Nu zie ik om me heen nog steeds veel broodtrommels met boterhammen voorbij komen. Maar tarwe (en dus ook brood) komt steeds meer negatief in het nieuws en veel mensen vervangen de bammetjes door… tsja, door wat eigenlijk? Dat is zo ongeveer de meest gestelde vraag. Want boterhammen zijn onlosmakelijk verbonden met de lunch!

Zelf zorg ik altijd voor een gevulde soep, salade, groente omelet, courgette pannenkoek of crackers met bv. humus of eiersalade. Op mijn vrije dag maak ik iets lekkers van de restjes in de koelkast en op zaterdag zie ik wel wat het wordt. Zondag kent alleen ontbijt, meestal zo rond lunchtijd. 🙂

Afwisseling is de kunst, dan weet ik zeker dat je je boterham niet zult missen. En wil je ervoor zorgen dat je voor lange tijd een vol gevoel houdt? Eet dan altijd eiwitten tijdens je lunch (geldt voor elke maaltijd), deze geven lang een verzadigd gevoel.

Lees verder voor twee varianten op de welbekende carpaccio en lees hoe je paleo hamburgers maakt!


Carpaccio
20131014-210533.jpgVolgens mij het meest bestelde voorgerecht in een restaurant. En terecht: het is  een lekkere en smaakvolle salade. Je kunt hem helemaal aanpassen naar jouw smaak.

Wat heb je nodig?

  • Rucola sla mix
  • Carpaccio
  • Pijnboompitten
  • Basilicum
  • Olijfolie extra vierge
  • Knoflook
  • Parmezaanse kaas

Begin met het maken van de pesto. Rooster de pijnboompitten. Doe een teentje knoflook, een handje Parmezaanse kaas, bakje basilicum en wat pijnboompitten in de mixer en blend tot alles fijngemalen is. Voeg er dan de olijfolie aan toe tot de pesto de juiste dikte heeft.

Maak het bord op door eerst de salade erop te leggen, gevolgd door de pesto, carpaccio, pijnboompitten en wat overgebleven Parmezaanse kaas.

Hamburgers
20131014-210619.jpgAlleen geschikt voor ’s avonds? Nee hoor! Een hamburger is ook heerlijk als lunch. Neem geen brood erbij (voorkom de after dinner dip) maar gebruik de sla als broodje. Ook handig om mee te nemen naar je werk. Aanrader!

Wat heb je nodig?

  • IJsbergsla
  • Hamburger (of tartaartje)
  • Tomaat
  • Ei

Bak de hamburger en het ei (eventueel de avond ervoor als je ’s ochtends weinig tijd hebt). Zorg ervoor als je de hamburger meeneemt naar je werk dat je de sla even apart houdt. Dit voorkomt dat de sla slap wordt, knapperig is lekkerder en eet makkelijker. Het enige wat je hoeft te doen is stapelen: sla, hamburger, tomaat en ei. Neem mooie grote slabladeren die je om de burger kunt vouwen zodat het makkelijker eten is. De liefhebbers kunnen natuurlijk ook nog een plakje kaas, ui of saus naar wens toevoegen.

Carpaccio anders
20131014-210602.jpgAls je dan aan het begin van de week carpaccio hebt gegeten, blijft er altijd nog een portie over. Geen zin in weer hetzelfde? Wees creatief!

Wat heb je nodig?

  • Carpaccio portie
  • Avocado
  • Gebakken ei

Even mooi opdienen en smullen geblazen!

Ps. Guusje viert feest! Geef je mening en win! Kijk hier

Advertenties

One thought on “Lekkere lunchtips

  1. Pingback: Komkommer sandwich (zonder brood) | Guusje Gezond

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s