Eén week Guusje Ongezond en gelijk gestraft

Guusje Ongezond, zo kon ik mezelf vorige week beter noemen! Het enige gezonde kreeg ik ’s ochtends binnen. Daarna ging het vrijwel dagelijks flink bergafwaarts. Door te veel sociale feestjes en emoties. Nu heb ik ook nooit verkondigd heilig te zijn wat eten betreft maar die 80/20 regel was afgelopen week ver te zoeken. Gelukkig zet mijn lichaam me altijd weer flink op z’n plek na zo’n week, met alle consequenties van dien…

Een wilde zondag
Het is culinair genieten tijdens de wilddag in Vierhouten. foto: Dick Baas

Het begon zondagmiddag met de altijd gezellige Wilddag in Vierhouten. De opening van het wild seizoen wordt hier gevierd door het eerste weekend van oktober het centrum autovrij te maken en alle restaurants (zo’n 9 stuks op nog geen 800 inwoners) presenteren de lekkerste culinaire hapjes van wild. Een spies van wild zwijn, ree-loempia, hertenstoofpotje etc. Dit weekend trekt zo’n 25.000 bezoekers dus je kunt nagaan dat het in het herfstzonnetje met een hapje en (bok)biertje heel goed toeven is! Ter afsluiting van deze gezellige middag namen we nog een patatje.

Smeuïge sausjes
Maandag hebben we gezellig met collega’s geluncht. Ondanks dat ik een carpaccio salade had besteld (en er zeker slechtere keuzes zijn) valt dit bij mij toch onder code oranje. Super lekker maar dat komt zeker weten door die smeuïge saus die royaal aanwezig is.

Taartdag
Een collega was afgelopen weekend jarig en trakteerde ’s ochtends op lekkere gebakjes van de bakker. In de middag nam onze stagiaire afscheid (het was haar laatste stagedag) en vierde ze met ons dat ze ook haar rijbewijs had gehaald! En dus was er weer taart!

Nigiri en maki20131014-172430.jpg
Woensdagavond was sushi-avond! Samen met 3 collega’s hebben we onze magen flink uitgerekt! Vreemd genoeg eet je op zo’n avond altijd veel meer dan normaal.

Bruid in spé
Donderdagavond was ik, samen met 2 vriendinnen, uitgenodigd voor een lezersavond van Bruid & Bruidegom magazine. Vanuit m’n werk heb ik thuis even snel wat restjes Chinees van afgelopen weekend opgewarmd en reed daarna snel door naar Amersfoort. Top! We werden daar welkom geheten met een glas champagne en bruidstaart!

20131014-164507.jpgVrijdag patatdag
Vrijdag was dan echt mijn laatste werkdag met collega’s. Zoals jullie al hebben kunnen lezen op Facebook zit er een winkel in Kampen die echt de lekkerste patat bakt! Save the best for last.. dus deze patatjes stonden al een tijdje op het programma! Een goede afsluiter! ‘s Middags heb ik getrakteerd op een zelfgemaakte chocoladetaart (taartje nummer 4 deze week). ’s Avonds bij vrienden gegeten en je raad het al… patatjes!

De score
Samengevat telt deze dramatische week maar liefst de volgende niet gewone voeding.

  • Biertjes en wild snacks
  • 4x taart (2x chipolata, chocolade, appelkruimel)
  • 1x sushi
  • 3x patat
  • 1x chinees
  • 1x carpacciosalade met saus

Door deze enorm chaotische, ongestructureerde en emotionele week had ik moeite om me aan m’n normale (eet)schema te houden. Ik heb door alle sociale activiteiten een zumba les gemist en een keer krachttraining overgeslagen. Dat compenseert dus ook niet echt. Het gevoel van “nog even genieten, het is de laatste week met m’n collega’s” overheerste. En ik heb ook niet veel moeite gedaan om dit gevoel tegen te gaan.

De consequenties
Soms vergeet je even waarom het beter is goed te eten. Voorheen had ik talloze klachten die ik stuk voor stuk kan doorstrepen omdat ik mijn eetpatroon heb aangepast. Na zo’n terugval van een week wordt je je weer bewust van die keuze want…

Mijn gezicht is na een paar dagen vurig en rood en voelt erg droog en trekkerig aan. Puistjes schieten als paddenstoelen uit m’n huid. En die jeuk! Ik heb overal jeuk! De hele dag door, super irritant. Na de Chinese bami pangang voelt mijn gezicht warm en opgezwollen aan (zo’n grieperig gevoel). Mijn spijsvertering is volledig van de leg (ik bespaar jullie de details) en tot slot geeft de weegschaal plus 2 kilo aan. Oeps…

En nu?
Maandag gaan we weer in het gareel. Tijd voor structuur en voeding dat goed voor me is en waar ik geen bijwerkingen van krijg. Maandagochtend begint met een sportief uurtje en een groentesap, top! Dat geeft weer energie voor de rest van de week!

Vorige week heb ik genoten van elke dag en heb nergens spijt van. Ik ben me weer bewust van mijn keuzes en dat doet me goed! Soms heb je dat gewoon even nodig…

20131014-172454.jpg

5 thoughts on “Eén week Guusje Ongezond en gelijk gestraft

    • In sushi zit heeeeel veel lekkere witte plakrijst en dat eet in liever niet vanwege de hoge glycemische index. Dat kleine stukje vis compenseert dat helaas niet… Maargoed zolang het niet te vaak voorkomt, gewoon van genieten!

  1. Zo herkenbaar Guusje, ik ben een weekend naar Lissabon geweest! Af en toe een broodje, chocolademuffin met bolletje ijs, en zo meer. Nu migraine………geen verrassing 😉

Geef een reactie

