Kip aubergine stoofschotel

Speciaal voor jullie: een familierecept! Toen ik nog een klein Guusje was kwam dit gerecht al geregeld op tafel. Mijn smaakpapillen (en die van m’n zusje ook trouwens) waren destijds dusdanig onderontwikkeld dat ik dit het aller-aller-aller-vieste gerecht vond dat m’n ouders mij konden voorschotelen! Al die keren dat ik het woord ‘aubergine’ hoorde moest ik bijna kokhalzen.

Tot het moment dat mijn vader dit voorjaar een aantal gerechten had gemaakt, waaronder de gevreesde kip aubergine schotel. En toen stond ik voor de keus: ga ik mijn jeugd-voedsel-trauma te lijf of blijf ik in de ontwijkmodus en neem ik een ander gerecht? Ok, stoute schoenen aan en voorzichtig één lepeltje opgeschept. 3x raden…. SUPER LEKKER! 

Tijdens onze vakantie in Spanje afgelopen augustus hadden we toegang tot een volledige moestuin. En wat groeide daar? Heel erg veel aubergines! En dus was het voor ons duidelijk welk gerecht we ermee gingen maken… Kip aubergine stoofschotel! 😀

20130824-134220.jpg

Ingrediënten (voor 2 personen):

  • 300g kipfilet
  • 100g ontbijtspek
  • 5 tomaten
  • 1 aubergine
  • 1,5 glas droge witte wijn
  • olijfolie
  • rode peper
  • 5 tenen knoflook

20130824-134851.jpg

Hoe te bereiden:
Snij de aubergines in stukjes, leg deze op keukenpapier, bestrooi aan alle kanten met zout en bedek deze met keukenpapier (om het vocht te onttrekken). Snij de kip in blokjes en bak deze in de olijfolie. Snij de ontbijtspek in reepjes en voeg deze toe aan de kip. Pers de knoflook en snijd de rode peper fijn. Voeg dit samen met de witte wijn toe aan de kip. Snij de tomaten in blokjes en voeg deze toe aan de kip. Vervolgens voeg je de aubergines toe aan de rest en laat je het gerecht 45 minuten stoven (mét deksel op de pan).

Eet smakelijk!

Met speciale dank aan paps en mams! 

One thought on “Kip aubergine stoofschotel

Geef een reactie

