After Summer Detox

Een paar weken geleden las ik op de website van BeBio dat ze september tot detox maand hebben gebombardeerd. Mijn detox weken staan eigenlijk altijd in maart gepland maar ik merk dat ik na de vakantie toch weer even de broekriem aan moet trekken. En dus heb ik me hiervoor aangemeld. Het lijkt me een uitdaging om een maand volledig gezond te eten, niet voor 80% zoals ik altijd aanhoud maar dit keer 100%. Nouja, behalve op m’n verjaardag dan komende week. Dan neem ik heus wel een stukje (zelfgemaakte) taart. Je wordt tenslotte maar één keer 30… 🙂

Het doel van detoxen is om alle gifstoffen uit je lichaam te verwijderen. Door een maand het lichaam te ontlasten van ‘giftige stoffen’ en zware voeding die je lichaam meer energie kost dan het oplevert, zal jij je beter, gezonder en fitter voelen. Wij kiezen ervoor om je via puur en gezond eten te laten meemaken wat voor effect voeding heeft en hopen dat het na deze maand makkelijker zal zijn om een gezondere en bewustere levensstijl aan te meten. Dus niet leven op alleen sappen of met honger.

Waarom detoxen?
Ø Meer energie
Ø Reinigt je lichaam
Ø Gezondere huid en haren
Ø Gewichtsverlies
Ø Beter en strakker in je vel
Ø Verbeteren lifestyle
Ø Nieuwe manier van eten ontdekken

BeBio
De regels
Van BeBio heb ik een duidelijke lijst ontvangen met voedingsmiddelen die absoluut verboden zijn en wat je juist wél mag eten. Hierbij een kort overzicht van beide:

Wat mag niet:

  • Cafeïne (zwarte thee, koffie, chocola, cola)
  • Alcohol
  • IMG_6223Gluten
  • Aardappelen zonder schil
  • Koemelkproducten
  • Vlees
  • Keukenzout
  • Witte rijst
  • E-nummers
  • Voorverpakte producten
  • Soja producten


Blijft er wel wat over om te eten? Ja, genoeg!

  • Groente en fruit
  • Eieren
  • Kruiden en specerijen
  • Noten, pitten en zaden
  • Bonen
  • Quinoa, zilvervliesrijst en Bulgur
  • Vis
  • Geiten- of schapenproducten
  • Amandel- of rijstemelk
  • Kiemen
  • Ahornsiroop, agavesiroop, biologische honing


Persoonlijke uitdaging
Omdat ik normaal gesproken me hou aan de regels van het Paleo of Caveman dieet zal de omschakeling niet enorm groot zijn. Ik eet geen soja, fabrieksvoer, e-nummers, rijst, aardappelen, keukenzout, koemelkproducten en drink geen koffie en zwarte thee. Waar voor mij de uitdaging ligt is het niet eten van vlees, chocola en mijn favoriete drankje Jaco (jagermeister + cola). Vooral die laatste twee zijn mijn ‘cravings’ en worden in het weekend nogal eens naar binnen gewerkt.

Ook meer bewegen!
Naast de detox op voedingsgebied zal dit ook de start zijn naar het nieuwe bewegingsseizoen voor mij. Sinds deze week doe ik elke ochtend de yoga zonnegroet voor meer energie en flexibiliteit. Dit bevalt me tot nu toe prima en zet ik ook verder door. Daarnaast begint eind september weer onze dansles (voor de bruiloft ;)), wordt er 2x per week aan m’n spierkracht gewerkt thuis, gaan we weer billen schudden tijdens Zumba én gaan we met vrienden op tennisles!


Voorbereiding

IMG_6136Zoals elke vrijdag maak ik het boodschappenlijstje voor de komende week. We doen één keer per week boodschappen en dus moet er ver vooruit gedacht worden. Ik maak een planning per dag wat er geluncht wordt (of kan worden) en wat we ’s avonds eten. Zo volgt er een perfecte afstemming van soorten groenten, vlees en vis en diverse lunches. Daarnaast zorg ik er altijd voor dat er gezonde tussendoortjes (te maken) zijn. Vanuit BeBio heb ik een aantal recepten ontvangen waarvan ik de groenteshakes ga proberen. De week is ingepland, boodschappen worden gehaald met m’n hippe BeBio shopper en we gaan ervoor! Als ik weer thuis ben zorg ik ook voor de andere voorbereiding: meten = weten. Dus ik ga op de weegschaal en meet met een lint m’n heupen, buik en borst. Eens zien hoe dat over een maand is!


1 september, de eerste dag
Goedemorgen! Met een licht sluimerende hoofdpijn stap ik mijn bed uit. Ik trek mijn favo legging en oversized hoody aan, bind m’n haar in een knot en ontwaak langzaam met een groentesapje. Elke zondagochtend ziet er bijna hetzelfde uit voor mij. Zondag is mijn kookdag en de ochtend vind ik een heerlijk moment om ermee te starten. Manlief ligt vaak tot het middaguur op één oor en dus heb ik het rijk alleen: in alle rust en heerlijk ontspannen! Ik test nieuwe gerechten en bereid vast wat dingen voor voor de komende week. Ook gaat de zondagse soep vast op het vuur, dan ruikt het de hele dag zo lekker in huis! Ik zet een kop thee en zie een halve chocoladereep liggen van gisteren. Gisteren was het nog augustus, vandaag is het detox maand. Voor ik het weet heb ik een stukje in m’n mond.. oeps! Vergeten… nog even inkomen hoor… 🙂

5 thoughts on “After Summer Detox

Geef een reactie

