Let food be your medicin: ook bij emoties

Veel mensen eten om te eten. Ze hebben ‘honger’ en dus moet de maag gevuld worden. Elk soort eten is welkom. Vaak te veel en weinig voedzaam. Gelukkig worden er de laatste tijd steeds meer ogen geopend. Men wordt zich bewuster van wat voeding kan betekenen voor je. Het dient niet alleen als ‘maagvulling’. Voeding kan helend werken. Hippocrates zei het jaren geleden al: “Let food be your medicin”. En dat is niets voor niets!

In mijn blog waarom gezond eten heb ik al eens uitgelegd dat voeding van natuurlijke afkomst veel beter door je lijf wordt geaccepteerd. Je lichaam kan hier wat mee. Echte vitaminen en mineralen worden herkend door je lichaam, voedsel gemaakt in een fabriek niet. Een lichaam dat gevoed wordt door het juiste voedsel betekent in principe een perfect functionerend lichaam. Toch zijn er veel mensen die last hebben van kwaaltjes. Heb jij wel eens last van je maag of je darmen? Of misschien juist je longen of nieren? En huidklachten, ook wel eens last van? Ook dit soort vervelende kwaaltjes kun je voorkomen als je je houdt aan de juiste voedingsregels. Er is iets mis, je lichaam wil je wat vertellen… weet je dat alles een reden heeft? Breek je je been omdat je net even niet goed uitkeek? Wie weet rende je jezelf wel figuurlijk voorbij en word je letterlijk in ruststand gezet. Uit voorzorg…

Luister naar je lichaam: dit zijn belangrijke seintjes! Het beste wat je kunt doen is er naar luisteren en de oorzaak aanpakken!

Vastzittende emoties
Emoties die ‘vastzitten’ kunnen ook lichamelijk zichtbaar of voelbaar worden. De de stap naar de huisarts is tegenwoordig snel gemaakt. De dokter weet alles en schrijft met gemak de nodige zalfjes en/of medicijnen voor. Even smeren of slikken en je bent van je klacht af. Toch werkt het in je lichaam niet zo. Een emotie die in een andere vorm tevoorschijn komt (niet alleen in je hoofd) wil aangepakt worden. En dan gaat het om de oorzaak, niet om dat plekje waar de emotie toevallig naar voren komt. Zolang je de oorzaak niet aanpakt blijf je klachten houden.

Neem de tijd om goed naar jezelf te luisteren. Wat voel je en welke emoties ervaar je? Kun je ze plaatsen? Als je die herkent én accepteert dan pas ben je klaar om ermee aan de slag te gaan.

Afhankelijk van de diepte van het probleem kun je zelf aan de slag of je schakelt een vertrouwenspersoon in. Dit bepaal je helemaal zelf. Alleen jij weet hoe diep het zit. En laat voeding je dat laatste zetje geven om die emotie uit je lijf te krijgen. Want dit bedoeld Hippocrates!

Let food be your medicin: ook bij emoties
Onderstaand overzicht kan je inzicht geven in je emoties en klachten. En je ziet welke voeding je hierbij helpt of juist tegenwerkt

Maag (stress)
Goed: avocado, koolraap, gierst, pastinaak, rijst, pompoen, wortel, zoete aardappel, venkel, pepermunt, zoethout.
Vermijden: peulvruchten, uien, koolsoorten, hard fruit (met name appels en peren)

Darmen (loslaten)
Goed: lijnzaad, mosterdzaad, zwart sesamzaad, pijnboompitten, amandel, walnoot, alfalfa, banaan, pruimen, vijgen, appel, kokos, peer, abrikoos, spinazie, wortel, bieten, bloemkool, erwtjes, linzen, asperges, zeewier, honing, gistvlokken.
Vermijden: witmeelproducten, vezelarm eten, gefermenteerde producten zoals azijn & alcohol, koolzuurhoudende dranken, kunstmatige zoetstoffen.

Lever (woede)
Goed: broccoli (kiemen), bloemkool, witlof, spruitjes, paksoi, kool, mierikswortel, waterkers, radijs, knoflook, uien, alfalfa, linzen, soja, haver, pompoenpitten, zonnebloempitten, avocado, olijven, olie, amandelen, sinaasappel, gember.
Vermijden: al het voorbewerkte (fabrieks)voedsel

Alvleesklier (liefde)
Goed: kaneel, quinoa, rogge, volk. tarwe, bloemkool, broccoli, aubergines, paprika, champignons, sinaasappel, bessen, aardbei, artisjok, avocado, hummus, noten & zaden, olijven, aloe vera, knoflook, fenegriek, vezelrijke producten, olijfolie.
Vermijden: suiker, witmeelproducten

Nieren (angst)
Goed: quinoa, gerst, aduki, kidneybonen, zwart sesamzaad, walnoot, appelazijn, venkel, sla, brandnetel, komkommer, bleekselderij, zeewier, tomaten, bieten, uien, peterselie, gember, knoflook, kruidnagel, cranberries, bramen
Wees matig met: zout, dierlijke eiwitten, voeding met veel oxaalzuur (cacao, bonen, bessen, rabarber, spinazie). Gebruik tegen teveel oxaalzuur: citroensap, vit. C, zeezout, kaliumrijk eten.

Longen (verdriet)
Goed: rode paprika, spinazie, boerenkool, kool, courgette, ui, knoflook, rozemarijn, groene thee, pompoenpitten, gember, ananas, bessen, appel, tomaat.
Wees matig met: koolhydraten (bij de vertering komt CO2 vrij), rijst, mais, tarwe, soja en melkproducten (slijmvormend).

Huid (grenzen stellen)
Goed: 3-kleurig viooltje, brandnetel, groene thee, avocado, komkommer, kiemen, soja, pindakaas, gistvlokken, sla, mango, blauwe bessen, tomaten (verwarmd), kokoswater, water.
Wees matig met: melkproducten, voedsel met hoge GI, chocolade.

20130719-170438.jpg

Advertenties

One thought on “Let food be your medicin: ook bij emoties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s