Oil pulling, de nieuwste rage

Oil pulling raakt meer en meer bekend. Op diverse websites kom je steeds meer tegen over dit fenomeen. Olie trekken zou goed zijn voor je gezondheid en hét middel om te ontgiften. En dus neem ik twee weken lang de proef op de som!

Wat?
Deze manier van ontgiften vind zijn oorsprong in de Ayurveda. Een Russische dokter bracht het oil pullen een aantal jaar geleden weer onder de aandacht. Hij was door de kuur genezen van een chronische bloedziekte.

Hoe?20130622-150744.jpg
Het enige wat je nodig hebt is kokosolie, een lepel en je mond. Gebruik de ongeraffineerde kokosolie (extra vierge). Men neme 1 eetlepel kokosolie. Stop deze in je mond en spoel de olie 10 – 20 minuten rustig door je mond. Vooral niet te snel anders krijg je kramp in je tong. Is de uitgespuugde substantie wit van kleur? Dan heb je lang genoeg gespoeld.

Wanneer?
Je kunt dit het beste in de ochtend doen als je lichaam ontwaakt uit de slaapstand. Niet eerst je tanden poetsen of een glas water drinken.

What’s happening?
Door het spoelen wordt je stofwisseling geactiveerd en tijdelijk verhoogd. Dat zorgt ervoor dat het lichaam sneller en grondiger gifstoffen kan elimineren die via de slijmvliezen in het speeksel belanden. Je dient daarom de olie ook vooral niet door te slikken, aangezien de substantie in je mond wemelt van de bacteriën.

20130622-151215.jpg
Beloofde resultaten
En waar doen we dit dan allemaal voor? Oil pulling zou kunnen helpen (en zelfs de klachten kunnen doen verdwijnen) bij: eczeem, infecties, candida, allergieën, maagzweren, obstipatie, diarree, hoge bloeddruk, trombose, tandpijn, spataderen, diabetes, tandvleesontsteking, slapeloosheid, bronchitis, maagzweren etc.

De 2 weekse proef
Klinkt tot nu toe redelijk simpel toch? Bij De Tuinen heb ik een pot kokosolie gekocht en de olie eerst eens bestudeerd. Het lijkt namelijk niet op olie. Het is meer een pot met vet. Helaas smaakt het ook zo in je mond… De volgende ochtend stapte ik enthousiast uit bed om mijn proef te beginnen! Een eetlepel schepte ik vol met kokosolie en stopte deze in mijn mond. Om deze bijna net zo hard weer uit te spugen want ik begon flink te kokhalzen! Niet om de smaak maar om het gevoel. Getverderrie! Niet te beschrijven, maar verschrikkelijk ranzig. Maar doorzetten zal ik! Ondertussen de wekker gezet op 10 minuten, laat ik daar maar eerst eens mee beginnen. Na 2 minuten was de olie gesmolten en kon ik beginnen met spoelen. Dat ging me beter af. Ondertussen ontbijtje maken, vaatwasser uitruimen en voor ik het wist waren de 10 minuten voorbij. Uitspugen maar! En zo ging het 14 dagen achter elkaar…20130622-150750.jpg

En…?
De tweede dag stond ik op met hoofdpijn maar deze zwakte gelukkig in de loop van de dag af. De volgende dag was ik misselijk, vermoeid, had ik hoofdpijn en zat ik totaal niet lekker in m’n vel. Zou het door de ontgifting komen? Vroeg naar bed en lekker geslapen. De dag erna ging het al wat beter maar was ik nog steeds niet topfit. Dag 5 voelde ik me eindelijk weer een beetje mezelf. Ik kreeg wat meer energie gelukkig. En de dagen daarna? Mwah.. volgens mij is er niet veel veranderd. Mijn dagelijkse toestand varieerde nogal maar dit had ook te maken met werk(stress). Wat mij wel opviel is dat mijn tong mooi(er) roze was na afloop, een teken dat je gereinigd bent.

Conclusie
Een mooie roze tong is leuk, maar niet heel bijzonder. 😉
Ik had geen verwachtingen van oil pulling maar toch is het leuk als je verschil merkt. Ik heb geen last van hevige kwaaltjes en wil daarom het nut hiervan ook niet meteen uitsluiten. Echter, voor mij heeft het weinig gebracht. Ik hou me voorlopig bij m’n andere jaarlijkse reinigingskuurtje en gebruik de pot kokosolie nu maar voor andere doeleinden! 😀

4 thoughts on “Oil pulling, de nieuwste rage

  1. Heb het wel gedaan. Het is niet zo makkelijk, om ‘het spul’ in de mond te houden. Maar ik geloof zeer zeker dat het erg goed is. En wb die roze tong ? Al ziet niemand het, het is toch een fijn idee om een mooie roze tong te hebben.
    Hetzelfde als bv geschoren benen in de winter: wie ziet het, maar het idee is toch wel prettig. (je zou door een beenongelukje in het ziekenhuis belanden, nou wat voel je je dan goed dat je benen mooi glad zijn, ja toch ?)

Geef een reactie

