Mijn Paleo proef

Een paar weken geleden las ik in een magazine een artikel van LeoGoesPaleo. Leonie eet Paleo overvoeding, zoals onze verre voorouder dat at. Eten wat de natuur ons geeft en daar hoort groente, fruit, vis, vlees en noten bij. Geen fabrieksvoedsel maar ook geen zuivel en graanproducten. En ze voelt zich er geweldig bij! Mijn enthousiasme was getriggerd: hier wil ik meer van weten! En zo begon mijn Paleo proef!

De basisbeginselen van Paleo:

1. Je kunt jezelf echt ‘herprogrammeren’

Hier moet je echt van overtuigd zijn, anders heeft het veranderen van je leefstijl immers geen nut. Het is vooral datgene wat je met je genen doet dat bepaalt welke genen actief zijn en welke genen inactief zijn. Met onze genen is meestal niets mis, wel met onze leefstijl.

2. Om het beste uit je genen te halen moet je kijken naar de evolutie
Onze genen zijn niet (of nauwelijks) meer veranderd de laatste 10.000 jaar, terwijl we sinds de landbouw (+/- 10.000 tot 7.000 jaar terug) wel enorm anders zijn gaan bewegen en eten. Genetisch zijn wij dus het beste aangepast aan de leefstijl en voeding van voor de opkomst van de landbouw.

3. Wees niet dogmatisch over macronutriënten.

Met paleo-voeding is het mogelijk om het gros van je calorieën uit een van de drie groepen macronutriënten te halen: vet, eiwit en koolhydraten. Welke verhouding jij kiest besluit je zelf. Alleen jij weet waar jij je het beste bij voelt. Eskimo’s eten voor ongeveer 90% vet, sommige jager-verzamelaars in Afrika slechts 30% vet. Luister naar je lichaam of stel het met een deskundige af.

4. Vet is de primaire brandstof van je lichaam
De overdaad aan koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood, pasta, rijst, koek, suikergoed en frisdrank heeft ons veranderd tot suikerverbranders. Onze genen zijn echter beter aangepast op vetverbranding. Wanneer we te veel koolhydraten eten verbranden we geen vet en dat verklaart dus de overgewicht epidemie. Het goede nieuws is dat we dit vrij gemakkelijk weer kunnen terugveranderen. Het grootste gedeelte van het lichaam is prima in staat vet te verbranden. De hersenen, de teelballen en het immuunsysteem zijn voorbeelden van systemen die liever of uitsluitend glucose verbranden.

5. Wat voor lichaam je hebt wordt voor 80% bepaald door je voeding, slechts 20% door je beweging
Een simpel rekensommetje: om één kg vet te verbranden moet je 9000 calorieën verbruiken. Dat is voor de gemiddelde Nederlander ongeveer 12 uur hardlopen! Het is dus beter om door middel van voeding ervoor te zorgen dat je lichaam een vet-verbrandingsmachine wordt.
Als het om sport gaat is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit
Het urenlange duursporten om af te vallen of om je fit te voelen heeft zichzelf niet kunnen bewijzen. Het is eerder belangrijk om wanneer je traint de juiste vorm en de juiste intensiteit aan te houden. Verstand op nul en hardlopen/fietsen is er echt niet meer bij.

6. Granen zijn nergens, maar dan ook nergens goed voor (behalve de bakker en de economie)
Veel wetenschappers menen dat granen de hoofdoorzaak zijn van vele typisch Westerse aandoeningen. Wij hebben als mensen miljoenen jaren zonder graan geleefd en dat ging uitstekend. Vanaf het moment dat we graan als hoofdbestanddeel van onze voeding gingen maken moesten we dit bekopen door een paar centimeter lichaamslengte in te leveren en een veel slechter bot- en tand stelsel te ontwikkelen.

7. Suiker is de ‘vijand’, vet en cholesterol zijn relatief onschuldig
De media hebben ons met succes op het verkeerde spoor gezet. Vet zou de oorzaak zijn van de Westerse ziekten. Echter, sinds de ‘low-fat’ campagne zijn we alleen maar dikker geworden! De ‘light’ campagne heeft helaas ook niet bepaald het gewenste resultaat opgeleverd. De oplossing is een gebalanceerd dieet zonder graan maar met een overvloed aan groenten, fruit, vlees, vis, ei, noten en zaden. Een hoog cholesterol gehalte is een signaal dat er iets aan de hand kan zijn, maar hoeft niet de oorzaak van de klachten te zijn.

Duidelijke taal toch? Ik was overtuigd en zou dit een tijdje gaan proberen. Het moeilijkste is het omschakelen! Terwijl ik al veel natuurlijk eet en vrijwel geen frisdrank drink wordt de grootste uitdaging voor mij het stoppen met eten van yoghurt, kaas en brood. Wat ga je dan eten zodat het vult en lekker is? En dus komt er (zeker in het begin) een goede voorbereiding bij kijken.

Wist je dat het woord ‘dieet’ suggereert dat het alles te maken heeft met minder eten maar in feite betekent ‘dieet’ gewoon een aanpassing van je eetpatroon.

Per dag schrijf ik (globaal) op wat ik ga eten en zorg ervoor dat de boodschappen in huis waren. Ik begin de ochtend met een groentesapje en na een half uur gevolgd door een smoothie op basis van kokosmelk ipv yoghurt. Zo! De dagelijkse portie fruit en groente is binnen! Als tussendoortje neem ik rijstwafels (niet 100% paleo proof omdat rijst een graansoort is) of crackers met humus, avocado of een eitje en wat groenten als zoete paprika, alfalfa of komkommer. De lunch bestaat vaak uit een salade, maaltijdsoep, groenteomelet of kliekjes van het avondeten. In de middag neem ik wat rauwkost en s avonds avondeten zonder pasta, rijst of aardappels maar met extra veel groenten.

Wel moet ik zeggen dat je het jezelf natuurlijk heel moeilijk maakt als je streng bent voor jezelf. Mijn motto: hou je aan de 80/20 regel. Dit betekent 80% van de tijd eet je gezond en 20% van de tijd mag je zondigen. Zo houd je het wat leuker voor jezelf. Bovendien kan je lichaam die 20% prima aan als jij voor de rest er lief voor bent!

Mijn ervaring na 8 weken? Bijzonder! Vooral de eerste weken merkte ik een groot verschil in m’n lichaam. Meer energie, fitter en een betere huid. Hoe beter ik op m’n eten lette hoe meer ik reageerde op ‘verkeerd’ voedsel. Van fabrieksvoedsel krijg ik hoofdpijn, huiduitslag en een vervelend gevoel. Dit merkte ik voorheen niet altijd op! Helemaal na het eten van brood en kaas kreeg ik last van m’n darmen en voelde ik me vermoeid en had ik een opgeblazen gevoel. M’n lichaam kan dit gewoon niet goed aan. Nog een positief bijkomend feitje: de kilo’s vlogen er de eerste weken af! Nu gaat het minder snel maar verlies ik nogsteeds gewicht.

En nu?
Voor mij is de Paleo proef geslaagd! Ik voel me beter en zit lekkerder in m’n vel. Ik ben (nog) gevoeliger wat eten betreft en merk als ik iets heb gegeten wat niet goed verteerd kan worden. Ik leer nu m’n lijf te voeden met goed eten! Honger? Zeker niet! Ik eet de hele dag door, maar ik eet anders! En dat is de sleutel tot succes!

Paleo is een leidraad voor mij. Zo mag je eigenlijk geen peulvruchten eten omdat je lichaam deze slecht kan verteren. Ik krijg bv ontzettend veel last van linzen maar geen last van doperwten en daarom mag ik ze gerist eten van mezelf. Daarnaast ben ik dol op maïs en rijstwafels maar deze zijn ook verboden.
Maar ach… Zolang het goed voelt is er niets aan de hand!

Meer weten over Paleo?
Lees het blog van LeoGoesPaleo of bezoek de website Het Paleo Principe.

Advertenties

8 thoughts on “Mijn Paleo proef

  1. Wat een super artikel en wat fijn dat jij je er ook zo goed bij voelt! Ik eet ook al meer dan een jaar Paleo en ook zo op mijn manier… je moet inderdaad vooral luisteren naar je eigen lichaam… Ik voelde mij heel goed bij 200 gram groente en 100 gram vlees/vis en kip op een dag maar helaas kan mijn lichaam zoveel dierlijke eiwitten niet aan dus heb ik daar toch ook weer wat voor om moeten gooien 🙂

    • Ik voelde mij er eigenlijk enorm goed bij maar mijn lichaam trekt het niet… wat zijn jou hoeveelheden en hoe zorg jij dat je de juiste verhouding hebt gevonden in koolhydraten/vetten en eiwitten?

      • Oh veel meer vlees/vis/kip! Je bent toch niet aan het Sonja Bakkeren hè? 😉 Ik heb geen idee hoe lang en zwaar jij bent en hoe actief, maar ik met mijn 1.78 en 58kg eet ik toch zeker 100 gram eiwit per dag. Daar kom ik absoluut niet met een kipfilet van 100 gram per dag, laat staan een man (ik neem voor het gemak aan dat je langer en zwaarder bent dan ik). Ik zou nog eens goed naar je inname kijken, want te weinig eiwit is niet goed hoor (geldt uiteraard voor alle andere (macro-)nutriënten)!

      • Ik vertelde ook dat ik 100 gram vis/vlees of kip at zowel bij mijn lunch als bij het diner dus totaal 200 gram per dag en dat kan ik wellicht qua gewicht wel hebben maar mijn lichaam kan het niet verteren dus tsja… ik voelde mij er super door maar als mijn lijf het niet aan kan dat moet ik toch een andere weg op 😦 Ik ben 1m68 en weeg rond de 54 kilo…
        Mijn lichaam heeft moeite met dierlijke eiwitten dus ik zal het toch iets meer in de plantaardige eiwitten moeten gaan zoeken of een juiste combi… maar dan kom je snel op producten die niet volledig Paleo zijn maar dat is helaas dan niet anders…Wat eet jij dan zoal op een dag Angela?

      • Daan: je gaf aan dat je enkel 100 gr per dag eet, maar goed, 200 gr dus. Klinkt al beter! Ik eet zelf veelal volgens het paleoprincipe, maar eet nog wel bepaalde granen en eet vaak veganistisch. Dat laatste net als jij dus. Dan moet je meer bronnen gaan aanspreken die eigenlijk niet paleo zijn, zoals gefermenteerde soja. Mijns inziens is biologische gefermenteere soja een prima eiwitbron. Verder gebruik ik hennepzaad- of rijstproteine, eet ik veel noten etc etc. Je kunt op mijn naam klikken voor meer tips over vegan paleo.

  2. Hoi Daan! Bedankt voor je reactie! Ik merk dat ik heel goed kan leven op meer groenten (terwijl ik een jaar geleden een kwart at van wat ik nu dagelijks binnenkrijg).. Ook al is niet alles even lekker (ik heb nog wat moeite met rauwkost), als je merkt dat het je lichaam zo goed doet dan is het helemaal niet erg om iets te eten dat minder lekker is. Ik heb hetzelfde, liever 2 a 3x vlees per week dan dageijks. Ik probeer eigenlijk overdag ook geen vlees te eten Liefst allemaal vegetarisch. Af en toe een salade met kip maar verder niet. Vis heb ik geen problemen mee dat werkt juist heel positief!
    Tegenwoordig wordt geadviseerd om 40% koolhydraten, 30% eitwitten en 40% vetten binnen te krijgen en ik denk dat ik daar redelijk in de buurt zit. Hoe dan ook, je lijf geeft je wel aan wat goed voor je is… je moet er alleen naar leren luisteren! 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s