Katerloos Koningsfeest

Koninginnedag: elk jaar een feest maar dit jaar met een extra bijzonder tintje!

Meestal vind ik Koninginnedag zelf al druk genoeg en zit er geen Koninginnenacht in voor mij. Maar dit jaar was het anders… Het voorstel kwam van mijn lieve lieve lieve verloofde om vanuit ons werk door te rijden naar Zwolle. We hadden beide zin om even te borrelen en niet al te laat naar huis te gaan maar wel even ‘wat’ te doen. De Zwollenaren dachten daar blijkbaar anders over… Geen enkele kroeg had genoeg gasten om de stempel ‘gezellig druk’ te krijgen. We besloten ergens een hapje te gaan eten om daarna weer vroeg thuis te zijn.

We belandden in ‘La Bodega’ een kleine maar enorm gezellige tapasbar. De hooguit 25m2 tellende bar zat vol en we namen plaats aan de bar. Perfect! Lekker borrelen en tussendoor eten! We lieten de wijnen en hapjes ons goed smaken en om een uur of 10 stonden we weer buiten. Lichtelijk zwalkend 🙂 liepen we richting de muziek. Gezelligheid kent geen tijd!

Toen we (ergens rond een uur of 12 / 1 gok ik zo) thuiskwamen had ik een beetje spijt van de genuttigde drankjes. Mijn lijf heeft namelijk de vreemde gewoonte om na het nuttigen van alcohol (ongeacht de hoeveelheid) zich als een idioot te gedragen. Met als resultaat een enorme kater! De ene keer heviger dan de andere maar helaas altijd goed merkbaar de volgende dag. Ik zag mijn Koninginnedag humeur al in het water vallen.. Tot slot nog een groot glas water om het leed voor morgen wat te verzachten..

Op Koninginnedag werd ik volgens mijn normale ritme rond 7 uur wakker. Ik sloeg de dekens van me af en liep richting toilet. Hmm… Nergens last van? Ik was te wakker om weer in bed te gaan liggen en begaf me richting de keuken om een groentesapje te maken. Hmm… Geen omdraaiende maag! Ik voelde me eigenlijk hartstikke fit! Beter! Maar niet te vroeg juichen, vaak komt de kater zo rond de middag opzetten.

In de namiddag begaven we ons richting dorp. Ik voelde me nogsteeds goed. We hadden afgesproken met vrienden en zaten lekker op het terras in het zonnetje. Twee bier en twee Prosecco Royale (met Martini) verder gingen we een hapje eten bij de Italiaan. Door de warmte ging bij mij het lichtje onverwachts uit… Oeps… Toch een drankje teveel? Alhoewel ik op dat moment meer overtuigd was dat iemand wat in m’n drankje had gedaan, zoveel had ik tenslotte niet gehad!
Eenmaal thuis ben ik in slaap gevallen op de bank en een uur later naar bed gedirigeerd… Achtbaan! Morgen weer werken…. Goede timing…

Goodmorning sunshine!
Een uur voor de wekker klaarwakker! Hoofdpijn? Nee! Misselijk? Nee! Algehele malaise? No way! Wederom zo fris als een hoentje! En dus hoppakee met veel energie de dag beginnen!

Toch zet me dit aan het denken. Hoe kan het dat ik soms enorm ziek werd van 1 wijntje? Ik dacht altijd dat het aan de hoeveelheid sulfiet lag. Ik heb namelijk ook wel eens dezelfde reactie gehad na het eten van garnalen en daar zit ook sulfiet in. Sulfiet wordt toegevoegd aan oa. wijn om te zorgen dat het minder snel bederft. Maar het staat ook bekend als een allergeen: een voedingsstof die overgevoeligheidsreacties kan oproepen. Toch is het dit keer anders.

De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat ik de laatste weken mijn eetpatroon heb aangepast. Het volgen van het Paleo dieet (ofwel oerdieet) begon uit nieuwsgierigheid en als een soort van proef.
Maar inmiddels merk ik zulke positieve veranderingen in mijn lichaam dat ik dit voorlopig nog doorzet! Maar wat is dan Paleo en hoe kan het dat ik geen reactie heb op alcohol? Dat vertel ik je in mijn volgende blogs! 🙂

Geef een reactie

